Coaching menedżerski
Czy menedżer może być coachem dla swoich pracowników? Jeśli tak, to czy dla wszystkich i w każdej sytuacji? Jakie kompetencje wiążą się z tą rolą i jak warto się przygotować do rozmów coachingowych? Podczas warsztatów nie tylko poznasz tajniki coachingu, ale również przećwiczysz wybrane techniki.
Zarządzanie coachingowe jest kluczowym elementem wspierającym rozwój zarówno jednostek, jak i organizacji. Dlatego też cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kadry menedżerskiej. Znajomość zagadnień związanych z coachingiem pozwala na: zwiększenie wydajności, rozwój umiejętności przywódczych, poprawę relacji w zespole, lepsze zarządzanie stresem, rozwój samoświadomości, dostosowanie do zmian, zwiększa motywację, zaangażowanie zespołu i satysfakcję zawodową pracowników. Menedżer, poprzez umiejętne zastosowanie pytań coachingowych, wspiera pracownika w samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, inspiruje zespół do osiągania wyznaczonych celów, buduje atmosferę otwartości, zaufania i wzajemnego szacunku.
Dzięki udziałowi w warsztatach zyskujesz nowe narzędzia, które pozwolą Ci na prowadzenie pracowników w kierunku samodzielności i wewnętrznej motywacji.
Dzień 1: Komunikacja i motywacja menedżera
Moduł 1: wstęp do zarządzania coachingowego
Cele:
- Poznasz założenia profesjonalnego coachingu i korzyści, jakie on daje w codziennej pracy z podległymi pracownikami.
- Dzięki doświadczeniu z gry szkoleniowej zidentyfikujesz pracowników w swoim zespole, którzy są gotowi, aby przyjąć metodę pracy coachingowej.
- Zidentyfikujesz własny poziom gotowości i motywację do wdrożenia nowego narzędzia.
Zagadnienia:
- czym jest coaching
- coachingowe podejście w zarządzaniu
- kiedy i dla kogo coaching
- gotowość menedżera
- kompetencje menedżera-coacha
- kroki procesu
Na początku warsztatu uczestnicy wezmą udział w grze Gorączka Złota, która uświadomi im, którzy pracownicy wymagają coachingowego zarządzania. Następnie sami, w oparciu o matrycę Blancharda, zdiagnozują swój zespół i wytypują osoby do coachingu. W dalszej kolejności poznają własne motywacje i gotowość do stosowania narzędzia na przykładzie piramidy Dilts’a oraz ćwiczeń z kołem kompetencji i matrycą aktywności. Na koniec modułu uczestnicy wypracują kroki przygotowawcze do zastosowania coachingu.
Moduł 2: komunikacja w coachingu
Cele:
- Dowiesz się, czym są mocne pytania coachingowe.
- Przećwiczysz stosowanie odpowiednich pytań z drugą osobą.
- Doświadczysz siły parafrazy i odzwierciedlania.
- Nauczysz się rozróżniać fakty od interpretacji, a także dowiesz się, jak zidentyfikować szumy komunikacyjne na podstawie teorii Von Thuna.
- Przećwiczysz jasną i skuteczną komunikację.
Zagadnienia:
- pytania w coachingu
- parafrazowanie i odzwierciedlanie
- fakty i niefakty
- 4 wymiary mówienia i słyszenia Von Thuna
Szereg ćwiczeń komunikacyjnych. Przestrzeń na doświadczenie emocji, jakie niesie ze sobą komunikowanie w oparciu o generalizacje czy opinie, a następnie wypracowanie prawidłowych zwrotów. To również trening umiejętności zadawania trafnych pytań, parafrazowania i odzwierciedlania. W końcowej części modułu uczestnicy doświadczą czterowymiarowego mówienia i słyszenia, poznają swoje preferencje w tym zakresie, a następnie wypracują przykłady prawidłowych zwrotów w kierunku rozmówcy.
Dzień 2: narzędzia coachingowe
Moduł 1: rozmowa rozwojowa
Cele:
- Poznasz i przećwiczysz zastosowanie narzędzia wspierającego diagnozę zasobów u pracownika.
- Nauczysz sie operacjonalizować cele rozwojowe.
- Poznasz narzędzia coachingowe wspierające planowanie działań rozwojowych przez pracownika.
Zagadnienia:
- matryca aktywności
- operacjonalizacja celów
- cel – efekt
- GROW vs. Action Plan
Na początek grupa wypracuje model rozmowy rozwojowej. Następnie pozna i przećwiczy narzędzie Matryca aktywności do identyfikacji zasobów. Uczestnicy, pracując w dwójkach, zmierzą się z operacjonalizacją celu. Na koniec modułu poznają założenia metody GROW i Action Planu oraz przeprowadzą między sobą mini sesję coachingową w oparciu o te narzędzia.
Moduł 2: praca na case’ach
Cele:
- Poznasz i przećwiczysz narzędzia związane z rozwojem samodzielności u pracowników.
- Poznasz i przećwiczysz model udzielania informacji zwrotnej w oparciu o język faktów.
Zagadnienia:
- założenia informacji zwrotnej
- GOLD vs STAR
- FUKO
Moduł opiera się na ćwiczeniach praktycznych i umożliwia dalsze szlifowanie narzędzi coachingowych. Na początku uczestnicy wypracują podstawowe założenia informacji zwrotnej oraz określą jej zastosowanie. W dalszej części poznają i przećwiczą w dwojkach techniki pozwalające na rozwój pracownika na podstawie jego doświadczeń z zadaniem/ projektem. Na końcu modułu uczestnicy poznają i przećwiczą model informacji STAR.
INNE SZKOLENIA W AKADEMII MENEDŻERA
SZKOLENIE
Style i techniki przywódcze
To szkolenie uświadomi uczestnikom ich rolę jako liderów oraz wskaże różnorodność działań rozwojowych, jakie mają…
SZKOLENIE
Rozwój kompetencji liderskich
W czasie tego kompleksowego programu rozwoju umiejętności przywódczych uczestnicy będą mogli skupić się na fundamentalnych kompetencjach lidera…