Coaching menedżerski

Czy menedżer może być coachem dla swoich pracowników? Jeśli tak, to czy dla wszystkich i w każdej sytuacji? Jakie kompetencje wiążą się z tą rolą i jak warto się przygotować do rozmów coachingowych? Podczas warsztatów nie tylko poznasz tajniki coachingu, ale również przećwiczysz wybrane techniki.

Zarządzanie coachingowe jest kluczowym elementem wspierającym rozwój zarówno jednostek, jak i organizacji. Dlatego też cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kadry menedżerskiej. Znajomość zagadnień związanych z coachingiem pozwala na: zwiększenie wydajności, rozwój umiejętności przywódczych, poprawę relacji w zespole, lepsze zarządzanie stresem, rozwój samoświadomości, dostosowanie do zmian, zwiększa motywację, zaangażowanie zespołu i satysfakcję zawodową pracowników. Menedżer, poprzez umiejętne zastosowanie pytań coachingowych, wspiera pracownika w samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, inspiruje zespół do osiągania wyznaczonych celów, buduje atmosferę otwartości, zaufania i wzajemnego szacunku.

Dzięki udziałowi w warsztatach zyskujesz nowe narzędzia, które pozwolą Ci na prowadzenie pracowników w kierunku samodzielności i wewnętrznej motywacji.

Dzień 1: Komunikacja i motywacja menedżera

Moduł 1: wstęp do zarządzania coachingowego

 

Cele:

  • Poznasz założenia profesjonalnego coachingu i korzyści, jakie on daje w codziennej pracy z podległymi pracownikami.
  • Dzięki doświadczeniu z gry szkoleniowej zidentyfikujesz pracowników w swoim zespole, którzy są gotowi, aby przyjąć metodę pracy coachingowej.
  • Zidentyfikujesz własny poziom gotowości i motywację do wdrożenia nowego narzędzia.

Zagadnienia:

  • czym jest coaching
  • coachingowe podejście w zarządzaniu
  • kiedy i dla kogo coaching
  • gotowość menedżera
  • kompetencje menedżera-coacha
  • kroki procesu

Na początku warsztatu uczestnicy wezmą udział w grze Gorączka Złota, która uświadomi im, którzy pracownicy wymagają coachingowego zarządzania. Następnie sami, w oparciu o matrycę Blancharda, zdiagnozują swój zespół i wytypują osoby do coachingu. W dalszej kolejności poznają własne motywacje i gotowość do stosowania narzędzia na przykładzie piramidy Dilts’a oraz ćwiczeń z kołem kompetencji i matrycą aktywności. Na koniec modułu uczestnicy wypracują kroki przygotowawcze do zastosowania coachingu.

Moduł 2: komunikacja w coachingu

 

Cele:

  • Dowiesz się, czym są mocne pytania coachingowe.
  • Przećwiczysz stosowanie odpowiednich pytań z drugą osobą.
  • Doświadczysz siły parafrazy i odzwierciedlania.
  • Nauczysz się rozróżniać fakty od interpretacji, a także dowiesz się, jak zidentyfikować szumy komunikacyjne na podstawie teorii Von Thuna.
  • Przećwiczysz jasną i skuteczną komunikację.

Zagadnienia:

  • pytania w coachingu
  • parafrazowanie i odzwierciedlanie
  • fakty i niefakty
  • 4 wymiary mówienia i słyszenia Von Thuna

Szereg ćwiczeń komunikacyjnych. Przestrzeń na doświadczenie emocji, jakie niesie ze sobą komunikowanie w oparciu o generalizacje czy opinie, a następnie wypracowanie prawidłowych zwrotów. To również trening umiejętności zadawania trafnych pytań, parafrazowania i odzwierciedlania. W końcowej części modułu uczestnicy doświadczą czterowymiarowego mówienia i słyszenia, poznają swoje preferencje w tym zakresie, a następnie wypracują przykłady prawidłowych zwrotów w kierunku rozmówcy.

Dzień 2: narzędzia coachingowe

Moduł 1: rozmowa rozwojowa

 

Cele:

  • Poznasz i przećwiczysz zastosowanie narzędzia wspierającego diagnozę zasobów u pracownika.
  • Nauczysz sie operacjonalizować cele rozwojowe.
  • Poznasz narzędzia coachingowe wspierające planowanie działań rozwojowych przez pracownika.

Zagadnienia:

  • matryca aktywności
  • operacjonalizacja celów
  • cel – efekt
  • GROW vs. Action Plan

Na początek grupa wypracuje model rozmowy rozwojowej. Następnie pozna i przećwiczy narzędzie Matryca aktywności do identyfikacji zasobów. Uczestnicy, pracując w dwójkach, zmierzą się z operacjonalizacją celu. Na koniec modułu poznają założenia metody GROW i Action Planu oraz przeprowadzą między sobą mini sesję coachingową w oparciu o te narzędzia.

Moduł 2: praca na case’ach

 

Cele:

  • Poznasz i przećwiczysz narzędzia związane z rozwojem samodzielności u pracowników.
  • Poznasz i przećwiczysz model udzielania informacji zwrotnej w oparciu o język faktów.

Zagadnienia:

  • założenia informacji zwrotnej
  • GOLD vs STAR
  • FUKO

Moduł opiera się na ćwiczeniach praktycznych i umożliwia dalsze szlifowanie narzędzi coachingowych. Na początku uczestnicy wypracują podstawowe założenia informacji zwrotnej oraz określą jej zastosowanie. W dalszej części poznają i przećwiczą w dwojkach techniki pozwalające na rozwój pracownika na podstawie jego doświadczeń z zadaniem/ projektem. Na końcu modułu uczestnicy poznają i przećwiczą model informacji STAR.

GRA: Gorączka Złota

Jak skutecznie wydawać polecenia? Zaproś uczestników szkolenia do gry menedżerskiej Gorączka Złota, która pozwoli im rozwinąć tę kluczową…

INNE SZKOLENIA W AKADEMII MENEDŻERA
SZKOLENIE

Style i techniki przywódcze

To szkolenie uświadomi uczestnikom ich rolę jako liderów oraz wskaże różnorodność działań rozwojowych, jakie mają…

5
SZKOLENIE

Rozwój kompetencji liderskich

W czasie tego kompleksowego programu rozwoju umiejętności przywódczych uczestnicy będą mogli skupić się na fundamentalnych kompetencjach lidera…

5
SZKOLENIE

Zarządzanie strategiczne

Podczas tego szkolenia uczestnicy nauczą się, jak analizować dostępne dane, dostrzegać możliwości oraz wykorzystywać je…

5