Odporność menadżera: jak sobie radzić ze stresem w roli szefa

Skuteczny i efektywny menadżer to człowiek, który działa pod presją i w wysokim stresie. Umiejętności rozpoznawainia stresów, własnych reakcji i skuteczne radzenie sobie z nimi, pozwalaja mu na zachowanie zarówno dobrego komfortu psychicznego, jak również oczekiwanych wyników.

Szkolenie „Jak radzić sobie ze stresem i presją jako szef” powstało jako odpowiedź na potrzebę stworzenia dedykowanego warsztatu dla kadry menedżerskiej. Przeciążenia, wielorakość zadań, ogrom odpowiedzialności i presja, z którą musi sobie radzić, stają się coraz bardziej odczuwalne i zaczynają mieć negatywny wpływ na zdrowie i życie. Można stosować różne wybiegi i mechanizmy obronne, łudząc się, że wkrótce będzie lepiej. Jednak przy takim podejściu przeciążenie i będące jego efektem konsekwencje zaczynają sie pogłębiać. Często dotyczą już nie tylko menedżera, ale i osób z jego otoczenia, w tym członków rodziny. Proponowany warsztat jest odpowiedzią na potrzebę wzmocnienia człowieka-menedżera, które pozwoli mu na zachowanie nie tylko efektywności, ale i wysokiej jakości życia osobistego.

Szkolenie składa się z dwóch bardzo mocno ze sobą powiązanych części. W pierwszej, diagnostycznej, rozpoznawane sa stresory, z którymi musi radzić sobie menedżer oraz określana jest ich siła wpływu. W tej części uczestnicy definiują również własne reakcje na stres, ucząc się wczesnego rozpoznawania oraz powiązania ich z konkretnymi stresorami. Ważnym elementem jest tu również spojrzenie w siebie i zdiagnozowanie własnych preferencji w generowaniu i przeżywaniu stresu.

Druga część poświącona jest technikom radzenia sobie ze stresem. Uczestnicy poznają róznorodne praktyczne narzędzia, które dedykowane są konkretnym stresorom, reakcjom na stres i cechom osobowym. W ten sposób po szkoleniu posiadają nie tylko pakiet techniki radzenia sobie ze stresem, ale i potrafią wybrać te, które są dla nich najkorzystniejsze i najbardziej efektywne.

W szkoleniu wykorzystywane sa autorskie ćwiczenia i testy szkoleniowe, które zostały stworzone pod kątem specyfiki pracy menedżerskiej. Warsztat dedykowany jest dla tych, którzy pracują na stanowiskach menadżerskich oraz / lub prowadzą własne firmy i dostrzegają potrzebę kontroli nad własnym życiem i zdrowiem.

Moduł 1

Pierwszy moduł warsztatu rozpoczyna część diagnostyczna, podczas której uczestnicy lokalizują stresory, z którymi spotykają się w swojej pracy oraz próbują zdefiniować ich wpływ. Ta część pozwala im dostrzec również te stresory, które często są pomijane, a mają znaczący wpływ na dobrostan. Moduł ten zapewnia także przestrzeń na określenie indywidualnych reakcji oraz uświadomienie sobie, jakie są konsekwencje pracy w stresie.

Cele:

  • Wzmocnienie umiejętności lokalizowania stresorów w pracy oraz określania siły ich wpływu, w tym dostrzeganie stresorów, które zwyklismy ignorować, a które wyraźnie wpływaja na jakość naszego funkcjonowania i poczucia komfortu
  • Umiejętność rozpoznawania reakcji stresowych, nie tylko tych widocznych, ale i tych, które często okreslany jako cechy osobowe

Zagadnienia:

  • Zawód Szef – opis stresu menedżerskiego
  • Stresory: świadome i ignorowane stresory pracy menadżerskiej
  • Wpływ widoczny i pełzające oddziaływanie stresu
  • Ogólne i indywidualne reakcje na stres
  • Przeciążenia

Moduł 2

Moduł poświącony osobowości i automatyzmom myślowym w generowaniu i przetwarzaniu stresu. Uczestnicy dokonują diagnozy własnych cech osobowych oraz schematów postrzegania i interpretacji zdarzeń. To kluczowy moduł pozwalający na wybór technik radzenia sobie ze stresem.

Cele:

  • Pogłębienie wiedzy o osobowości i automatyzmach myślowych oraz ich roli w generowaniu i przepracowywaniu stresu;
  • Umiejętność dokonania autodiagnozy;
  • Lokalizacja konstruktywnych i niekonstruktywnych sposobów przepracowywania stresu

Zagadnienia:

  • Określenie cech osobowych generujących stres;
  • Świadomość wpływu typu osobowości na zdrowie
  • Rozpoznawanie niekonstruktywnych i konstruktywnych mechanizmów przepracowywania stresu
  • Określenie automatyzmów myślowych i próby ich kontroli

Moduł 3

Moduł ten poświęcony jest lokalizowaniu sytuacji niespodziewanych, kryzysowych, które w zawodzie menedżera są typowe oraz doboru technik radzenia sobie z nimi. Trening technik krótkotrwałych – radzenia sobie „tu i teraz” – wykorzystuje wiedzę i umiejętności uczestników wypracowane w pierwszym dniu (lub pierwszej połowie dnia w przypadku szkolenia jednodniowego) do wyboru narzędzi dedykowanych konkretnym objawom i reakcjom na stres.

Cele:

  • Umiejętność lokalizacji stresorów krótkotrwałych i dopasowanie odpowiednich technik radzenia sobie z nimi

Zagadnienia:

  • Codzienne stresory w pracy menedżerskiej i sposoby uczestników na radzenie sobie z nimi;
  • Reakcje tu i teraz – znaczenie wczesnego rozpoznania pojawiania się stresu;
  • Metody krótkotrwałe i radzenie sobie ze stresem

Moduł 4

Ostatni moduł koncentruje się na dwóch obszarach: relacjach społecznych i możliwościach wsparcia, jakie daje oraz metodach budowania odporności psychicznej i niwelowania pracy w długotrwałym napięciu i stresie. Na zakończenie szkolenia uczestnicy wypracowują własne cele rozwojowe, definiując kroki i zadania konieczne do wykonania w ich realizacji.

Cele:

  • Budowanie odporności menedżerów uczestniczących w szkoleniu;
  • Poszerzenie postrzegania potencjału wsparcia społecznego w miejscu pracy i poza nim

Zagadnienia:

  • Lokalizacja stałych stresorów, typowych dla pracy;
  • Inni ludzie – stresory społeczne i wsparcie społeczne;
  • Techniki długofalowe w radzeniu sobie ze stresem
INNE SZKOLENIA W AKADEMII EFEKTYWNOŚCI OSOBISTEJ
SZKOLENIE

Radzenie sobie ze stresem

Uczestnicy poznają metodę racjonalnej terapii zachowań. Zajmą się m.in. takimi zagadnieniami jak biologiczne i psychologiczne mechanizmy powstawania stresu…

5
SZKOLENIE

Zarządzanie sobą w czasie

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się jakimi kryteriami powinni kierować się podczas wykonywania zadań. Pomoże im w tym gra szkoleniowa Twój…

5
SZKOLENIE

Skuteczna informacja zwrotna

Podczas tego szkolenia uczestnicy zadadzą sobie pytanie, co muszą zrobić, żeby feedback był prostszy i nieobciążający emocjonalnie. Odpowiedź na to pytanie…

5