Trener produkcji
W czasie szkolenia uczestnicy udoskonalą swoje umiejętności organizowania warunków i prowadzenia skutecznego instruktażu stanowiskowego. Dzięki szkoleniu będzie można rozpoznać te prawidłowości, które skracają czas szkolenia pracownika i pomagają utrwalić najlepsze praktyki w pracy produkcyjnej.
Konstrukcja warsztatu instruktażowego
W trakcie pierwszego modułu uczestnicy zrozumieją dlaczego większość warsztatów i instruktaży trwa tak długo i przynosi niewielki efekt. Dowiedzą się w jaki sposób poprzez przygotowanie APP (arkusza podziału pracy) przygotować się do poprowadzenia instruktażu. Przećwiczą tworzenie APP do swoich instruktaży stanowiskowych. Poznają Cykl Kolba – metodę prowadzenia szkolenia w sytuacji gdy proces technologiczny nie pozwala na wielokrotne, szybkie, wykonywanie tych samych operacji. Nauczą się zadawać pytania wymuszające refleksję nad wykonywanymi działaniami i uruchamiać myślenie o skutkach (bezpieczeństwa, jakości, kosztów) podejmowanych działań.
Cele:
-
Uświadomienie trenerom specyfiki uczenia się dorosłych
-
Poznanie metod optymalnego przygotowania się trenera do przeprowadzenia instruktażu
-
Przećwiczenie przygotowywania instruktażu w sposób ułatwiający nabycie kompetencji przez ucznia
Zagadnienia:
- Przygotowanie szkolenia
- Logika pracy (jak nie utrudniać nauki)
- APP – arkusz podziału pracy
- Cykl Kolba
Prowadzenie instruktażu
W drugiej części dnia skupimy się na ćwiczeniu komunikacji trener-uczeń w trakcie instruktażu. Uczestnicy przećwiczą w jaki sposób budowac kontakt z uczniem, tak aby skupił się na prezentowanych treściach, unikał autoprezentacji, zadawał pytania i szczerze mówił o tym czego nie rozumie. Nauczą się mówienia o złożonych procesach technologicznych przy pomocy prostego jednoznacznego języka. Zobaczą w jaki sposób mogą opowiadać o procesie technologicznym poprzez krótkie historie pokazujące konsekwencje poszczególnych decyzji. Przećwiczą zadawanie pytań w sposób pobudzający myślenie u uczniów. Naucza się w jaki sposób upewniać się co do zrozumienia przez uczniów przedstawianych treści i konfrontować ich z efektami decyzji które byli gotowi podjąć. Dzień zakończy się ćwiczeniem praktyki szkolenia w słuchawkach co wymusza inną dynamikę komunikacji, jej zwięzłość oraz stałe dbanie o zaangażowanie.
Cele:
- Przećwiczenie komunikacyjnych narzędzi prowadzenia instruktażu
- Dopasowanie sposobu komunikacji do specyfiki stanowisk i procesu technologicznego
Zagadnienia:
- Budowanie kontaktu
- Prezentowanie pracy
- Zadawanie pytań
- Doszczegóławianie odpowiedzi
- Opowiadanie krótkich historii
Trening instruktażu
Podczas 4 godzinnego modułu, na stanowiskach na których prowadzone będą później instruktaże, uczestnicy przeprowadzą szkolenia. Pozwoli to na praktyczne zmierzenie się z wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem, ograniczona przestrzenią, hałasem i innymi warunkami środowiskowymi w trakcie instruktażu.
Dzięki wcielaniu się w rolę kolejno trenerów i uczniów uczestnicy doświadcza skutków ćwiczonych praktyk. Otrzymaja też od pozostałych uczestnikó i treenra informacje zwrotną dotyczaca dobrych praktyk i obszarów do rozwoju.
Cele:
- Praktyczne przećwiczenie nabytych wcześniej kompetencji instruowania
- Doświadczenie sytuacji szkolenia i bycia szkolonym na stanowisku
Zagadnienia:
- Prowadzenie szkolenia na stanowisku (bezpieczeństwo, hałas, przestrzeń, ograniczona widoczność)
- Praktyka instruktażu (krótkie komunikaty, zadawanie pytań, angażowanie ucznia)
Utrwalanie nabytej wiedzy
Rozwijanie kompetencji pracownika
Ostatni moduł poświęcony jest rozwijaniu kompetencji pracownika w trakcie pracy wdrożeniowej pomiędzy poszczególnymi instruktażami. To właśnie wtedy decyduje się jak szybko potrwa wdrożenie pracownika do samodzielnej pracy. Na podstawie koncepcji Blancharda trenerzy zrozumieją w jaki sposób wspierać i egzekwować prace od swoich uczniów w zależności od ich poziomu rozwoju. Przećwiczą pozafinansowe motywowanie oparte o osobiste uznanie, poczucie autonomii, celu i mistrzostwa. Nauczą się sprawdzać pracę uczniów poprzez kontrolę lub monitorowanie i zrozumieją, kiedy które z nich powinno być używane. Ostatnim elementem szkolenia będzie praca nad indywidualną motywacją trenerów, tak aby znaleźli oni w procesie szkolenia własne korzyści pozwalające im sie w niego angażować.
Cele:
- Poznanie najlepszych metod na skrócenie czasu wdrożenia pracownika
- Uświadomienie konieczności dopasowania się w przekazywaniu wiedzy do nabywanych przez ucznia kompetencji
- Poznanie metod budowania zaangażowania ucznia w naukę
- Uświadomienie własnych korzyści pracy trenerskiej
Zagadnienia:
- Rozwój pracownika- optymalizacja wdrożenia
- Budowanie zaangażowania pracownika
- Sprawdzanie pracownika – kontrola i monitorowanie
- Motywacja własna trenera
APP – arkusz podziału pracy
W trakcie pracy w grupach uczestnicy przygotują podstawowe narzędzie instruktażu – APP (arkusz podziału pracy) dla wskazanych przez trenerów prostych czynności produkcyjnych.
INNE SZKOLENIA W AKADEMII ZESPOŁU
SZKOLENIE
Przywództwo sytuacyjne
Symulacja biznesowa „Gorączka złota”- dzięki doświadczeniu w pracy w dynamicznie zmiennym środowisku widoczna jest efektywność stylów…
SZKOLENIE
TTT (Train The Trainers)
Podczas pierwszego dnia szkolenia uczestnicy poznają i zrozumieją specyfikę uczenia się dorosłych. Przez całe szkolenie uczestnicy będą pracować z…