Rozwój kompetencji liderskich
W czasie tego kompleksowego programu rozwoju umiejętności przywódczych uczestnicy będą mogli skupić się na fundamentalnych kompetencjach lidera. W czasie czterogodzinnych warsztatów online skupią się na pigułkach wiedzy dotyczących różnych aspektów przywództwa wspieranych doświadczeniami z rozgrywek gier szkoleniowych takich jak Czarna Inez.
Warsztat 1: Świadomość siebie i innych
Cele:
- Zrozumienie natury percepcji oraz tego, jak ważna jest ona w relacjach z innymi.
- Poznanie charakterystyki czterech energii kolorystycznych Insights Discovery, powiązań między nimi oraz ich mocnych i słabych stron.
- Zidentyfikowanie własnych preferencji psychologicznych oraz zrozumienie, jak wpływają one na nasze zachowania.
Zagadnienia:
- Indywidualny profil uczestnika Insights Discovery
- Psychologia percepcji
- Cztery energie kolorystyczne ID
- Typologia C.G. Junga
- Koło ośmiu typów Insights Discovery
- Mocne strony i obszary wyzwań
Przed szkoleniem uczestnicy wykonają indywidualnie badanie Insights Discovery, które pozwoli określić ich własny profil. Podczas warsztatu, pracując na profilach uczestników, trener przedstawi, czym są energie kolorystyczne, i w jaki sposób możemy ich doświadczać w działaniu. Wykorzystując koncepcję trzech wymiarów poznawczych C.G. Junga, serię praktycznych ćwiczeń i miniwykładów, trener sprawi, że uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć zarówno własny sposób działania, jak i innych ludzi. Uczestnicy dowiedzą się w szczególności, jak radzić sobie z największym wyzwaniem – jak wchodzić w interakcje z ludźmi przejawiającymi odmienną od naszej strategię w codziennym życiu.
Warsztat 2: Skuteczna komunikacja lidera
Cele:
- Rozwój umiejętności komunikacji (z zespołem, ze współpracownikami i klientami) do efektywnej współpracy, osiągania celów i budowania relacji.
- Uświadomienie, jakie elementy procesu komunikacji mają wpływ na jej efektywność i jak lider może to wykorzystać.
- Rozwój umiejętności stosowania wybranych narzędzi i modeli komunikacyjnych w praktyce i codziennych sytuacjach.
Zagadnienia:
- Komunikowanie a komunikowanie się
- Błędy i przyczyny nieporozumień
- Komunikowanie i odczytywanie intencji
- Stosowanie pytań i aktywne słuchanie
- Klaryfikacje, parafrazy, podsumowania
- Konstruowanie komunikatu opartego o model „pełnej komunikacji”
- Dostosowanie komunikatu do potrzeb, języka i wiedzy odbiorcy
- Precyzja, spójność, efektywność
- Projektowanie komunikacji liderskiej w oparciu o ideę call to action
Podczas warsztatu uczestnicy zidentyfikują pułapki i bariery utrudniające komunikację oraz poznają praktyki pozwalające komunikować się efektywnie. Poznają i przećwiczą na sobie konkretne narzędzia, skuteczne modele i sprawdzone tricki. Intensywny trening oparty na aktywnych i angażujących formach pozwoli im rozwinąć kompetencje komunikacyjne przydatne w pracy i poza nią.
Warsztat 3: Budowanie autorytetu i jego znaczenie
Cele:
- Poznanie i zrozumienie 3-obszarowego modelu autorytetu.
- Rozwój umiejętności budowania autorytetu poprzez konkretne zachowania lidera przejawiane w środowisku pracy.
- Przećwiczenie przypisywania zachowań do jednego z 3 obszarów autorytetu: zasad, kompetencji lub wartości.
- Uświadomienie różnorodności wartości przedstawicieli różnych pokoleń (X,Y,Z).
Zagadnienia:
- 3-poziomowy model autorytetu
- Prywatna psychologia szefa
- Kreowanie autorytetu własnego poprzez zachowania
- Różnice pokoleniowe (X, Y, Z)
Szkolenie rozpocznie się od zwiększenia świadomości uczestników na temat znaczenia autorytetu lidera w praktyce. Wykorzystując różnorodne narzędzia szkoleniowe, będziemy pracować nad stworzeniem puli zachowań, które budują autorytet przełożonego. Następnie trener przedstawi uczestnikom model autorytetu MindLab i poszczególne zachowania zostaną przypisane do obszaru autorytetu zasad, kompetencji lub wartości. Model ten zostanie wzbogacony o różnice miedzypokoleniowe i ich konsekwencje dla współpracy w zespołach. Szczególnie podkreślone zostaną kwestie związane z różnicą wartości i stylów komunikacji które mogą powodować konflikty.
Warsztat 4: Autorytet lidera w działaniu
Cele:
- Uświadomienie konsekwencji (dla pracowników i menadżerów) niewywiązywania się ze wzajemnych zobowiązań i łamania zasad współpracy.
-
Poznanie i przećwiczenie modelu exposé menedżerskiego.
- Poznanie modelu pętli nawyku i roli pochwał w kształtowaniu pożądanych zachowań u pracowników.
Zagadnienia:
- Exposé zasad – formułowanie zasad językiem jednoznacznych zachowań
- Pętla nawyku
- Model pochwały 3K: Konkret, Konsekwencja, Kontrakt
Ten moduł przeniesie refleksje i doświadczenia na bezpośrednią pracę z pracownikami. Uczestnicy zapiszą i zweryfikują zasady, które ich zdaniem obowiązują w ich zespołach. Będziemy pracować nad sformułowaniem ich językiem zachowań, a także skutecznym zakomunikowaniem ich poprzez exposé. Podczas scenek symulacyjnych uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć trudnosci rozmowy o zasadach. Szczególny nacisk położony będzie na sytuację rozmów z zespołem, w którym dany menedżer ma już zbudowaną pozytywną i negatywną historię współpracy.
Narzędziem, które ułatwi menedżerom wdrażanie tych zasad w życie, będzie też metoda 3K oraz znajomość „pętli nawyku”.
Warsztat 5: Skuteczne delegowanie zadań
Cele:
- Zrozumienie różnicy między instruowaniem a delegowaniem oraz rzwój umiejętności zlecania zadań pracownikom.
- Uświadomienie znaczenia jasnego komunikowania celów i oczekiwań.
- Wypracowanie najlepszych praktyk zlecania zadań, przekazywania odpowiedzialności, monitoringu i komunikacji.
-
Poznanie sposobów monitorowania i kontrolowania postępów w zadaniu.
Zagadnienia:
- Delegowanie i instruowanie
- Komunikowanie celów i wymagań
- Przekazywanie odpowiedzialności za realizację celów
- Zasady zlecania zadań – precyzja, poziom trudności, mierzalność, zapisywanie
- Trening praktyczny delegowania
- Obszary wsparcia konieczne na etapie zlecania i monitoringu zadań
- Monitorowanie realizacji – cel monitoringu, częstotliwość i forma
Podczas warsztatu uczestnicy wypracują najlepsze praktyki w obszarze stawiania celów pracownikom, ich monitorowania, wspierania i rozliczania oraz odniosą je do swoich własnych doświadczeń. Poznają konkretne narzędzia i sposoby budowania zaangażowania przy zlecaniu pracy. Następnie poznają różnice między monitoringiem i kontrolą oraz dowiedzą się, kiedy stosować poszczególne podejścia. Przećwiczą prowadzenie rozmów monitorujących wykonanie zadania na przypadkach z własnej rzeczywistości.
Warsztat 6: Motywowanie, angażowanie i rozwój
Cele:
- Stworzenie mapy poziomów motywacji członków własnego zespołu.
-
Wygenerowanie listy motywatorów dostępnych i możliwych do zastosowania.
-
Uświadomienie związku pomiędzy częstością a siłą stosowania motywatorów, oraz konsekwencji ich dewaluacji.
- Analiza siły oddziaływania czynników finansowych i pozafinansowych.
Zagadnienia:
- Katalog dostępnych motywatorów
- Menedżerskie obszary wpływu: prestiż, wyzwanie, rozwój
- Motywacja 3.0 – Drive: Autonomia, Mistrzostwo, Poczucie wyższego celu
- Różnice między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną
- Motywacja pozafinansowa – autodiagnoza ważności czynników motyw.
-
Wzór na siłę motywatora
- Zasady dewaluacji motywatorów
- Budowane lojalności i zaangażowania
Uczestnicy dokonają mapowania swojego zespołu pod kątem motywacji jego członków. W efekcie powstanie „macierz inwestycji lidera” w ich zaangażowanie. Następnie wytypują motywatory, jakimi mogą się posługiwać, określą ich siłę oraz możliwe zastosowania. Dowiedzą się, w jaki sposób budować motywację wewnętrzną w oparciu o Cel, Autonomię i Mistrzostwo, i pozna różnicę między procesami budowy i utrzymywania motywacji wewnętrznej i wewnętrznej.
Warsztat 7: Konstruktywna informacja zwrotna
Cele:
- Uświadomienie znaczenie feedbacku w budowaniu relacji zawodowych.
- Rozróżnianie faktów i opinii.
- Omówienie najczęstszych błędów, które mogą pojawić się podczas udzielania informacji zwrotnej pracownikom.
- Zapoznanie ze skutecznymi modelami udzielania informacji zwrotnej.
- Trening stosowania modelu 3K i FUKO w sytuacjach z życia uczestników.
Zagadnienia:
- Fakty i opinie
- Rola feedbacku we współpracy w oparciu o wspólny cel
- Feedback sytuacyjny i rozwojowy
- Model FUKO i 3K
- Techniczne aspekty udzielania feedbacku – gdzie, kiedy, w jaki sposób
- Bariery udzielania i przyjmowania feedbacku
- Trudne sytuacje związane z feedbackiem
Uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie i odegranie symulacji, w których zaprezentują „najgorszy feedback świata”. To doświadczenie pozwoli im zrozumieć konsekwencje stosowania „złego feedbacku”. W ramach pracy warsztatowej i dyskusji stworzona zostanie lista dobrych praktyk feedbacku. Następnie uczestnicy nauczą sie rozróżniać fakty od opinii, tak aby w swoich wypowiedziach bazować na tych pierwszych. Zapoznają się ze sprawdzonymi modelami udzielania informacji zwrotnej, a podczas scenek w praktyce przećwiczą zdobytą wiedzę, przeprowadzając rozmowy z wykorzystaniem poznanych narzędzi.
Warsztat 8: Trening asertywności liderskiej
Cele:
-
Podniesienie świadomości, czym jest asertywność i jak ją stosować.
-
Rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się z klientami i współpracownikami, by budować partnerskie relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.
-
Poznanie i przećwiczenie podstawowych modeli asertywnej komunikacji.
Zagadnienia:
- ABC asertywności
- Relacja ja – ty jako relacja partnerska
- Egzekwowanie własnych praw i szanowanie praw innych
- Asertywna autoprezentacja – otwarte wyrażanie swoich uczuć, opinii i potrzeb
- Asertywna odmowa
- Granice w relacji
- Reagowanie na trudne sytuacje, manipulację, agresywną krytykę i atak
Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, czym tak naprawdę jest asertywność oraz rozprawią się z obiegowymi opiniami na jej temat. Uświadomią sobie znaczenie stanowienia oraz obrony własnych granic z jednoczesnym dbaniem o interes drugiej strony i poszukiwania rozwiązań win–win. Nauczą się asertywnie odmawiać, okazując szacunek i zrozumienie dla potrzeb własnych oraz innych ludzi. Nauczą się, jak być skutecznym, a jednocześnie budować zdrowe relacje z innymi, nie stosować zachowań agresywnych i manipulacyjnych oraz unikać pułapki poczucia winy czy wyrzutów sumienia.
Warsztat 9: Trudne rozmowy z pracownikami
Cele:
-
Uświadomienie przyczyn trudności prowadzenia rozmów z pracownikami i sposów radzenia sobie z nimi.
-
Poznanie struktur i narzędzi pomocnych podczas prowadzenia rozmów na trudne tematy albo w trudnych sytuacjach.
-
Trening praktyczny komunikowania niepopularnych decyzji, podejmowania rozmów na „trudne tematy” i konstruktywnego reagowania w wymagających sytuacjach podczas rozmów.
Zagadnienia:
- Przyczyny wyzwań podczas prowadzenia „trudnych rozmów”
- Perspektywa przełożonego i pracownika
- Budowanie przewidywalności lidera i zapobieganie złym wyobrażeniom
- Przygotowanie i pomocne struktury
- Komunikowanie niepopularnych decyzji
- Rozmowy o standardach pracy
- Rozmowy o słabych wynikach
- Rozmowy mobilizujące i dyscyplinujące
- Rozmowy rozwojowe i oceniające
Podczas warsztatu uczestnicy rozwiną swoje kompetencje w obszarze przygotowywania się do wymagających rozmów z pracownikami, podejmowania „trudnych tematów” oraz prowadzenia rozmów wg sprawdzonych i pomocnych struktur. Poznają także dobre praktyki radzenia sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami podczas takich rozmów. W czasie prowadzenia symulacji zmierzą się z sytuacjami, które były dla nich trudne w przeszłości albo których się obawiają. Pozwoli im to lepiej przygotować się do prowadzenia rozmów i podniesie własną pewność siebie.
Warsztat 10: Rozwiązywanie konfliktów w zespole
Cele:
- Zrozumienie źródeł i dynamiki konfliktów w organizacjach.
- Uświadomienie kosztów konfliktów, ale też korzysći, jakie daje konflikt rozwiązywany w sposób konstruktywny.
- Poznanie i przećwiczenie strategii i taktyk radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
- Trening praktyczny prowadzenia rozmów rozwiązujących konflikt i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
Zagadnienia:
- Rozgrywka w grę online Czarna Inez
- Rodzaje konfliktów i fazy ich przebiegu
- Dynamika konfliktu, czynniki eskalujące i sposoby deeskalacji
- Źródła konfliktu – koło Moora
- Różnice między stanowiskami a interesami
- Rozmowa rozwiązująca konflikt
- Rozwiązywanie konfliktów w zespole
Warsztat rozpocznie rozgrywka w grę szkoleniową Czarna Inez. Uczestnicy skonfrontują się z sytuacją potencjalnego konfliktu interesów i zobaczą następstwa podejmowanych przez siebie działań. Poznają różnice między stanowiskami i interesami oraz dowiedzą się, w jaki sposób rozpoznanie interesów wpływa na rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Poznają potencjalne źródła konfliktu i koncepcję Koła Konfliktu Moore’a. Poznają model rozmowy rozwiązującej konflikt oraz zasady i wyrażenia, które pomagają ją przeprowadzić. Poprzez ćwiczenia i symulacje rozwiną swoje umiejętności prowadzenia takich rozmów i podejmowania „trudnych tematów”.
INNE SZKOLENIA W AKADEMII MENEDŻERA
SZKOLENIE
Budowanie autorytetu
Podczas szkolenia uczestnicy poznają nasz autorski model budowania autorytetu w codziennej pracy z zespołem. Pomoże im w tym gra szkoleniowa…
SZKOLENIE
Skuteczna informacja zwrotna
Podczas tego szkolenia uczestnicy będą mieli okazję stanąć przed wyzwaniami dotyczącymi sensu i sposobu udzielania informacji zwrotnej. Zagrają także w grę…